mandag 31. august 2015

En tryggere arbeidsplass





Altfor mange arbeidstakere i bygge- og anleggsbransjen utsettes for altfor stor risiko bare ved å møte opp på bygge- og anleggsbransjen for å gjøre sitt daglige arbeide. Statistisk sett er bransjen kraftig overrepresentert når det gjelder dødsulykker ift andre bransjer. Hvorfor er det slik?
Kan det være at det ikke er tilstrekkelig kompetanse i alle ledd til å identifisere alle de risiki som oppstår i prosjektet? Mangler vi gode nok styringsverktøy til å avdekke usikkerheten og prosjektet og gjøre noe med den? Er det mangel på vilje til og i tilstrekkelig grad å etterleve de systemer som finnes? Er det for store krav til fremdrift i prosjektene? Vet vi nok om hva som er den egentlige årsaken til ulykkene?
Statistikken forteller oss imidlertid at ca 60 % av ulykkene skyldes at de er prosjektet og planlagt.
Det innebærer at en stor andel av ulykkene kan forebygges allerede i tidlig fase. Det krever imidlertid at det er tilstrekkelig produksjonskompetanse representert i tidlig fase for å gjøre kvalifiserte vurderinger. Byggherreforskriften stiller kun krav til praktisk erfaring for koordinator for prosjektering som er en nøkkelrolle i denne fasen, mens det er stilt krav til erfaring for koordinator for utførelse. Kan det være klokt å endre dette?
Byggherreforskriften har som utgangspunkt å gi byggherren ansvar for å håndtere risikoen som byggherren har innført i og med prosjektet. Gjøres det tilstrekkelige riskovurderinger i tidlig fase som tas med videre til byggefase?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar